Cel
Forma realizacji: Forma stacjonarna. Szkolenie ma charakter warsztatowy. Uczestnicy pracują na samodzielnych stanowiskach komputerowych z zainstalowanym programem PŁATNIK ZUS w najnowszej wersji i z przygotowaną bazą z danymi do ćwiczeń.
Adresaci szkolenia: Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które znają podstawowe zasady funkcjonowania programu PŁATNIK ZUS i chcą podnieść swoje kwalifikacje, a także zdobyć nowe umiejętności z zakresu komunikacji z ZUS.
Cel szkolenia: Celem szkolenia jest usystematyzowanie i rozszerzenie wiedzy w zakresie prawidłowego sporządzania oraz korygowania dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych
w przypadkach, które występują nie zawsze i nie każdego płatnika. Przedstawione zostaną również rzadziej wykorzystywane funkcjonalności programu, które są przydatne
w określonych sytuacjach. Przykładowo: konieczność usunięcia z bieżącej bazy roboczej kompletu danych wybranego płatnika.
Korzyści: Uczestnictwo w warsztatach pozwala z jednej strony na udoskonalenie praktycznych umiejętności korzystania z różnych funkcjonalności programu PŁATNIK ZUS, a z drugiej: na poszerzenie wiedzy teoretycznej za zakresu rozliczeń płatników z ZUS.
Program
Wykładowca: Bożenna Rumszus – specjalista z zakresu programu PŁATNIK
Program kursu (8 godzin wykładowych):
- Konfiguracja programu:
- Ustawienia parametrów programu,
- ustawienia bazy danych, w tym optymalizacja i migracja bazy danych,
- konfigurowanie archiwum dla bieżącej bazy roboczej,
- ustawienia pasków narzędzi,
- definiowanie lokalizacji raportów pobieranych z ZUS,
- certyfikaty i ich aktualizacja (podpis kwalifikowany, certyfikat ZUS, listy CRL).
- Różnorodne wykorzystanie ustawienia pracy płatnika jako płatnika wielooddziałowego:
- sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych w oddziałach,
- przekazywanie danych do centrali (różne metody agregacji danych),
- symulacja przekazu danych z centrali do ZUS (raportowanie wysyłki z podziałem
na oddziały) .
- Tworzenie i modyfikacja kartoteki ubezpieczonego.
- wyszukiwanie i filtrowanie danych w rejestrze ubezpieczonych. – warunki złożone,
- łączenie kilku kartotek jednego ubezpieczonego,
- aktualizacja danych obcokrajowca po uzyskaniu przez niego PESEL,
- zgłoszenie zmiany/korekty danych identyfikacyjnych i adresowych ubezpieczonego oraz członka jego rodziny,
- sporządzanie formularzy dotyczących skrócenia okresu przechowywania akt osobowych ubezpieczonych.
- Dokumentacja zgłoszeniowa i rozliczeniowa – wybrane przypadki, w tym:
- kontrakt menedżerski, prokurent, członek rady nadzorczej, członek zarządu,
- wspólnik spółki komandytowej,
- pracownik wykonujący umowę zlecenia w trakcie urlopu wychowawczego,
- zasiłek opiekuńczy w czasie łączenia urlopu rodzicielskiego z pracą na część etatu,
- zasiłek macierzyński podwyższony do wysokości świadczenia rodzicielskiego,
- przychód ze stosunku pracy: za inny rok kalendarzowy lub z nieoskładkowaną częścią wynagrodzenia,
- kilka umów zleceń jednego ubezpieczonego z częściowo porywającym się terminem realizacji, ze zmianą zakresu ubezpieczeń w trakcie ich trwania,
- praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
- zgon ubezpieczonego.
- Wykorzystanie opcji zasilenia inicjalnego.
- Weryfikacja zależności między dokumentami w bazie płatnika i kartotekami ubezpieczonych.
- Archiwizacja danych:
- archiwizacja zestawu dokumentów,
- archiwizacja kompletu danych płatnika składek.
- Przenoszenie danych z dokumentów wystawianych w programie PŁATNIK do arkuszy w EXCEL.
- Korekty dokumentów
- zastosowanie formularza ZUS KOA,
- korekty dokumentów zgłoszeniowych, w szczególności: kodu tytułu do ubezpieczeń, kodu wykonywanego zawodu, zakresu ubezpieczeń oraz dat ich obowiązywania,
- korekty podstaw wymiaru i kwot składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w raportach rozliczeniowych skorygowanych przez ZUS w związku
z przekroczeniem rocznego limitu podstawy na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, - korekty danych wykazywanych w raporcie ZUS RPA,
- korekty rozliczeń absencji ubezpieczonych, w tym nieobecności chorobowej po uznaniu jej jako powstałej w wyniku wypadku przy pracy
- Praca z wieloma płatnikami i wieloma bazami danych:
- przekazywanie danych do ZUS za innych płatników,
- przenoszenie wybranych danych o ubezpieczonych i ich rozliczeniach składkowych
z jednej bazy danych do drugiej, - usuwanie z bieżącej bazy roboczej kompletu danych płatnika składek,
- transfer wybranych danych o ubezpieczonych do innego płatnika składek.
- Odpowiedzi na pytania słuchaczy szkolenia
Dodatkowe informacje
Szkolenie stacjonarne.
Cena obejmuje: udział w kursie, autorskie materiały szkoleniowe, serwis kawowy.
Zajęcia odbywać się będą w godzinach 9.15 – 16.00.