Miejsce:
Warszawa
Typ:
Szkolenie
Tryb:
Szkolenie krótkie (9:00-16:00)
Terminy

Program

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce Oddział Okręgowy w Warszawie Centrum Edukacji Zawodowej
oraz Koło Członkowskie Instytutów zapraszają do wzięcia udziału w kursie:

 „Wyjazdowa konferencja dla pracowników służb finansowo – księgowych instytutów badawczych”
– 28 godzin wykładowych

 18 – 22 maja 2025 roku, Hotel Nadmorski w Gdyni

_______________________________________

Tematyka kursu:

Wybrane zagadnienia z podatku VAT (wykładowca – Grzegorz Tomala)

  1. Obowiązek podatkowy i moment jego powstania – praktyczne problemy
    • Moment powstania obowiązku podatkowego przy usługach ciągłych i projektach wieloletnich
    • Trudności z identyfikacją momentu wykonania usługi – wpływ podpisania protokołu odbioru na datę wykonania usługi
    • Refakturowanie – możliwość zastosowania preferencyjnych stawek oraz zwolnień podatkowych.
  2. Podstawa opodatkowania – składniki, wyłączenia i korekty
    • Zasady ustalania podstawy opodatkowania
    • Świadczenia złożone
    • Dotacje ujmowane w podstawie opodatkowania – kiedy i na jakiej podstawie?
    • Rabaty, premie, korekty po stronie nabywcy i sprzedawcy
  3. Odliczenie VAT – warunki, ograniczenia, prewspółczynnik i proporcja
    • Zasady odliczenia VAT naliczonego
    • Działalność mieszana instytutów – stosowanie proporcji z art. 90 oraz prewspółczynnika z art. 86 ust. 2a
    • Ustalanie prewspółczynnika – dopuszczalne modele
  4. Podstawowe informacje o KSEF
    • Terminy wprowadzenia KSEF
    • Zasady wystawiania e-faktur
    • Zgoda nabywcy na e-faktury
    • Faktury wystawiane przez KSEF a faktury elektroniczne wysyłane mailowo-
  5. Pytania uczestników szkolenia

Podatki dochodowe dla instytutów badawczych (wykładowca – Katarzyna Tomala)

  1. Przedpłaty i zaliczki, czyli w którym momencie powstaje przychód podatkowy; przychody z usług ciągłych
  2. Rozliczanie kosztów pośrednich w księgach rachunkowych – różnice między podejściem podatkowym i rachunkowym
  3. Koszty podatkowe z tytułu wynagrodzeń – czy fiskus zmienia podejście co do momentu potrącenia kosztów podatkowych pracowników produkcyjnych
  4. Korekta kosztów i przychodów podatkowych – sytuacje problemowe
  5. Rezygnacja ze zwolnienia dla dotacji i subwencji – zasady oraz wpływ na rozliczenie kosztów podatkowych
  6. Koszty wyłączone z kosztów podatkowych – wybrane problemy w tym:
    • wydatki i świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników
    • promocja i reklama czy reprezentacja wyłączona z kosztów podatkowych
    • kary umowne i odszkodowania
    • nieściągalne wierzytelności
  1. Szczególne problemy związane z rozliczenie CIT w instytutach badawczych i stosowanie zwolnienia la dochodu – przegląd bieżącego orzecznictwa w interpretacji
  2. Amortyzacja – wybrane problemy, w tym amortyzacja jednorazowa, stawki indywidualne, kwalifikacja wydatków do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
  3. Podatek u źródła w zakresie świadczeń na rzecz zagranicznych podmiotów – praktyczne problemy na tle aktualnych interpretacji i orzecznictwa
  4. Podsumowanie zmian z 2025 r.

Aktualne problemy w rachunkowości (wykładowca – Agnieszka Gajewska)

    1. Zmiany w rachunkowości 2025 – zmiany ustawowe, nowe Krajowe Standardy Rachunkowości oraz Stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości
    2. Zmiany w zasadach prowadzenia ksiąg rachunkowych – elektronizacja sprawozdań, ksiąg rachunkowych i dowodów źródłowych (JPK, faktury elektroniczne (KSeF) i inne dowody elektroniczne).
      • zawartość struktury JPK_KR_PD – m.in. rozszerzenie o pozycje sprawozdania finansowego oraz pozycje podatkowe
      • sposób ewidencji zdarzeń gospodarczych z zastosowaniem nowych  znaczników – przykłady
      • zmiana polityki rachunkowości
      • elektroniczny obieg dokumentów z zastosowaniem KSeF
    3. Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne
      • zawartość struktury JPK_ST_KR, a ewidencja środków trwałych i wnip
      • analiza (weryfikacja) ewidencji środków trwałych i wnip– od początkowego ujęcia do usunięcia z ewidencji
      • środki trwałe w ujęciu  bilansowym i podatkowym
    4. Nowe rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące instrumentów finansowych
      • instrumenty finansowe i ich wycena – aktywa finansowe i zobowiązania finansowe – przykłady
      • ujawnienia w sprawozdaniu finansowym w zakresie instrumentów finansowym – case study
    5. Analiza ksiąg rachunkowych w świetle przyjętych zasad rachunkowości
      • ujmowanie przychodów i kosztów, w tym rozliczanie usług długoterminowych dot. projektów naukowo-badawczych
      • ujmowanie i rozliczanie  rezerw i rozliczeń międzyokresowych, w świetle wymogów JPK_KR_PD
      • ujmowanie pozostałych aktywów i pasywów
    6. Sprawozdanie finansowe, w tym nota podatkowa a węzeł podatkowy w JPK_KR_PD
    7. Analiza i wizualizacja danych
      • pozyskiwanie i przetwarzanie danych
      • źródła danych – JPK’i
      • analiza danych wejściowych, elementy wspólne
      • sposoby na przetwarzanie danych
      • kontrola powiązań między danymi – analiza wniosków
      • kontrola raportowania podatkowego
    8. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Po części merytorycznej zapraszamy na wyjątkową atrakcję, która pozwoli lepiej poznać okolicę oraz zrelaksować się w miłym towarzystwie!

Wykładowcami na kursie będą:

Agnieszka Gajewska – biegły rewident, członek Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz Oddziału Okręgowego w Warszawie SKwP. Wieloletni wykładowca na kursach i szkoleniach organizowanych przez Stowarzyszenie. Prezes Kancelarii Audytorów i Doradców. Bada sprawozdania finansowe jednostkowe i skonsolidowane oraz wspiera jednostki przy sporządzaniu sprawozdań skonsolidowanych, zajmuje się też doradztwem w zakresie rachunkowości zarządczej.

Katarzyna Tomala – prawnik i doradca podatkowy z 20-letnimdoświadczeniem zawodowym. Prezes zarządu Oddziału Okręgowego w Warszawie Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Specjalizuje się w zakresie podatków dochodowych podmiotów gospodarczych, w tym organizacji non profit. Posiada wieloletnie doświadczenie jako wykładowca dla praktyków podatkowych oraz księgowych; autorka publikacji z dziedziny prawa podatkowego. Praktykę zawodową wykonuje jako wspólnik i członek zarządu spółek doradztwa podatkowego.

Grzegorz Tomala – doradca podatkowy, wieloletni wykładowca na szkoleniach z zakresu podatków organizowanych przez Stowarzyszenia. Autor szeregu publikacji z zakresu prawa podatkowego, w tym kilku książek z zakresu podatku VAT. Współpracuje z dziennikiem “Rzeczpospolita” w zakresie bieżących publikacji podatkowych. Prowadzi praktykę doradcy podatkowego w ramach własnej kancelarii.

Warunki uczestnictwa w kursie

  1. Wypełnienie formularza zgłoszeniowego
  2. W przypadku osób będących członkami SKwP uiszczenie bieżącej składki członkowskiej (za 2025 rok).
  3. Dokonanie opłaty za kurs:
    • 4.400,00 zł (cena od jednej osoby) dla członków zwyczajnych SKwP, którzy mają opłaconą składkę członkowską za 2025 rok oraz dla pracowników członków wspierających SKwP, którzy mają opłaconą składkę członkowską za 2024 rok zakwaterowanych w pokojach jednoosobowych;
    • 5.150,00 zł (cena od jednej osoby) dla osób, które nie są członkami SKwP, zakwaterowanych w pokojach jednoosobowych;
    • 3.450,00 zł (cena od jednej osoby) dla członków zwyczajnych SKwP, którzy mają opłaconą składkę członkowską za 2024 rok oraz dla pracowników członków wspierających SKwP, którzy mają opłaconą składkę członkowską za 2024 rok zakwaterowanych w pokojach dwuosobowych;
    • 4.200,00 zł (cena od jednej osoby) dla osób, które nie są członkami SKwP, zakwaterowanych w pokojach dwuosobowych.

Zgłoszenia na kurs przyjmujemy do 18 kwietnia 2025 roku lub do wyczerpania wolnych miejsc.

Opłaty należy dokonać najpóźniej do 18 kwietnia 2025 roku na podstawie faktury proforma przesłanej drogą mailową na adres podany w formularzu zgłoszeniowym.

Cena obejmuje:

  • 4 noclegi w Hotelu Nadmorskim w Gdyni (ul. Ejsmonda 2);
  • zaświadczenie o ukończeniu kursu dla osób, które spełnią warunki określone w programie nauczania;
  • wyżywienie: 4 śniadania, 4 lunche, 4 kolacje (w tym jedna uroczysta), przerwy kawowe; szkolenia wraz z autorskimi materiałami.

Dojazd na miejsce prowadzenia kursu we własnym zakresie (hotel znajduje się w odległości ok. 3 km od dworca PKP).

W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Panią Moniką Makowską: mmakowska@skp-ow.com.pl
lub +48 885 305 645, 726 030 972.

Zastrzegamy sobie możliwość zmiany wykładowcy, terminu lub odwołania kursu.

Zasady organizacji kursów określone zostały w Ogólnych warunkach świadczenia usług szkoleniowych organizowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce Oddział Okręgowy w Warszawie Centrum Edukacji Zawodowej.

Jednocześnie uprzejmie informujemy, że warunkiem przyjęcia rezygnacji jest pokrycie wszelkich kosztów poniesionych w związku z organizowanym kursem dla uczestników, których rezygnacja dotyczy, w tym między innymi kosztów usług hotelowych i gastronomicznych oraz kosztów transportu zbiorowego.

Płocka 17 lok. 25
01-231 Warszawa

tel. 885 305 645


PKO Bank Polski S.A. 31 1020 1156 0000 7402 0007 5119